راهبرد برتر

گروه درسی مدیریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات

راهبرد برتر

گروه درسی مدیریت و برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات

این وبلاگ به منظور ثبت فعالیتهای درسی گروه در طول ترم دوم سال تحصیلی 93-94 ایجاد شده است.
اعضای گروه:
ضحی مشایخ، ارمغان ملک محمدی، کارون راشدی نیا.

تمرین دوم: گروهی

دریافت

عنوان: تمرین دوم گروهی، مشایخ

زمان بارگذاری: 23:15 1394/2/19


تمرین دوم: انفرادی

دریافت
عنوان: تمرین دوم انفرادی، مشایخ

زمان بارگذاری: 20:30 1394/2/20


****************************************************************


تمرینک سوم: تحلیل SWOT

نقاط قوت (S):

1ـ کیفیت بالای خدمات و فعالیتها

2ـ خودباوری در زمینه فاوا در فعالیتهای شرکت دیده می شود.

3ـ همگام بودن با دنیا در زمینه فاوا

4ـ کاهش زمانبندی در مواجهه با بحرانهای طبیعی و سایبری و کنترل سریعتر بحرانها


نقاط ضعف (W) :

1ـ ضعف در زمینه مهندسی عملیات شبکه

2ـ ضعف در بخش انتقال، سوئیچ و دیتا


فرصتها (O) :

1ـ ارزیابی کیفی خدمات سازمان و دریافت جایزه ملی کیفیت(ICT)

2ـ به عنوان پشتیبان در اجرای دولت الکترونیکی در کشور

3ـ ارتقای توان رقابت پذیری در حوزه ICT


تهدیدها (T) :

1ـ حملات سایبری

2ـ بحرانهای طبیعی


راهبردها:

راهبرد SO:

از طریق ارزیابی کیفی خدمات سازمان (O1) میتوان به کیفیت بالای خدمات و فعالیتها (S1) آن پی برد.


راهبرد ST :

با کاهش زمانبندی در مواجهه با بحرانهای طبیعی و سایبری و کنترل سریعتر بحرانها (S4) میتوان با بحرانهای طبیعی و حملات سایبری (T1, T2) مقابله و از سازمان و خدمات آن محافظت کرد.


راهبرد WO:

میتوان از فرصت پشتیبانی در اجرای دولت الکترونیک کشور (O2) استفاده کرده و ضعف در زمینه مهندسی عملیات شبکه (W1) را برطرف کرد.


راهبرد WT :

با به کارگیری افراد خبره در زمینه شبکه و تقویت زیرساخت شبکه و سوئیچ، ضعفها را در زمینه مهندسی عملیات شبکه (W1) برطرف کرده و از سازمان در برابر حملات سایبری(T1) محافظت شود.


****************************************************************

تمرینک دوم: استخراج هستان شناسی

یافتن الگوی تعریف واژگان کلیدی سازمان مورد مطالعه.


تعاریف ماموریت:

  1. علت برپایی سازمان (علت وجودی)
  2. بیانگر چشم اندازهای بلندمدت سازمان در قالب آنچه که می خواهد باشد و کسانی که می خواهد به آنها خدماتی را ارائه نماید.
  3. مشخص کننده فعالیت سازمان.
  4. چارچوبی برای ارزیابی فعالیتهای کنونی و آینده سازمان.


استخراج واژگان کلیدی:

ـ در بیانیه ماموریت «شرکت ارتباطات زیرساخت» کلماتی مانند "راهبری، مدیریت، ساماندهی، بازاریابی، توسعه، بهسازی، اجرا، نگهداری، بهره برداری و نظارت بر شبکه" ذکر شده است. که این کلمات مطابق با تعریف سوم از ماموریت است. یعنی این کلمات مشخص کننده فعالیتهای سازمان هستند.

ـ عبارت "برآوردن نیاز کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات" بیانگر تعریف اول از ماموریت است. یعنی علت برپایی سازمان را مشخص می کند.

ـ "وظیفه انتقال، راهیابی و مدیریت هر نوع ترافیک متقاضیان مجاز..." منطبق بر تعریف دوم از تعاریف ماموریت سازمان است.

ـ "حضور فعال با توجه به فرصتها در عرصه بین المللی و..." براساس تعریف چهارم ماموریت بیان شده است.

و...


تعاریف ارزش:

ـ ارزش دارای دو زیربنای اخلاق حرفه ای و اخلاق اجتماعی است.

ـ ارزشهای اصولی سازمان، آن را پایدار نگه میدارد.

ـ زیربنای فرهنگ سازمانی و شرط بقا و رشد سازمان است.


استخراج واژگان کلیدی:

ـ حفظ و توجه به منابع انسانی، مشتری مداری، توجه به نقاط محروم و... از جمله ارزشهای اخلاق اجتماعی هستند.

ـ ترجیح منافع ملی، رعایت اخلاق حرفه ای، توجه به تحقیقات و بومی سازی از جمله ارزش های اخلاق حرفه ای هستند.

موارد ذکر شده در بیانیه ارزش سازمان، شرایط بقا و رشد سازمان را بیان کرده و زیربنای فرهنگ آن را ذکر میکنند. در نتیجه باعث پایداری سازمان هستند.


تعاریف چشم انداز:

ـ اهداف بلندمدت سازمان

ـ جایگاهی که رقبا به راحتی نمیتوانند به آن دست یابند.


استخراج واژگان کلیدی:

کلماتی مانند "پیشران ... و اول در منطقه" بیانگر تعریف دوم چشم انداز است یعنی رسیدن به جایگاهی که رقبا به راحتی نتوانند به آن جایگاه دست یابند.

کلمه "تاثیرگذار" منطبق با تعریف اول است که میتواند جزو اهداف بلندمدت سازمان به حساب بیاید.



منابع کمکی:

سایت دوستان در سایر گروه ها (بخصوص صفحه شخصی آقای آقامیرمحمدعلی و...)

http://www.myindustry.ir/strategic-management/article/what-is-mission-statement.html

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C_%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C


و...